Сиротинина, Р.Л. Педагогические условия, необходимые для формирования скоростно-силовых качеств у студенток-волейболисток = Pedagogical conditions necessary for formation of high-speed and power qualities at students - volleyball player // Учен. зап. ун-та им. П.Ф. Лесгафта. - 2013. - № 8 (102). - С. 159-162. - Библиогр. (3 назв.).
В статье представлены результаты исследований автора по обоснованию педагогических условий, необходимых для развития скоростно-силовых качеств у студенток-волейболисток. К таким условиям автор относит: структурирование содержания подготовки студенток-волейболисток в интересах обеспечения высокого уровня физической готовности к разнообразным тактико-техническим действиям; высокий уровень методической подготовленности преподавателей кафедры физической культуры и тренеров по развитию скоростно-силовых качеств у студенток-волейболисток; рациональное распределение различных средств развития скоростно-силовых качеств в соответствии с решаемыми задачами подготовки; подбор наиболее эффективных средств, для скоростно-силовой подготовки студенток-волейболисток, с учетом уровня их подготовленности, а также рациональное распределение физической нагрузки для них во время тренировочного процесса. Кроме того, автор отмечает большую роль таких педагогических условий как применение методических приемов во время развития скоростно-силовых качеств, направленных на поддержание высокого уровня мотивации к занятиям у студенток-волейболисток; создание обстановки во время проведения тренировки, требующей высокого уровня у них самоконтроля.
The article presents the results of the author's researches on justification of the pedagogical conditions necessary for development of high-speed and power qualities at students - volleyball players. The author carries to such conditions: structuring of the content of preparation of students - volleyball players in the interests of providing the high level of physical readiness to various tactical and technical actions; high level of the methodical readiness of the teachers of the physical culture department and coaches on development of high-speed and power qualities among the students - volleyball players; rational distribution of the various development tools for the high-speed and power qualities according to the problems of preparation to be solved; selection of the most effective remedies for high-speed and power preparation of the students - volleyball players, taking into account the level of their readiness, and also rational distribution of the their physical loads during the training process. Besides, the author notes a big role of such pedagogical conditions as application of the methodical tools during development of the high-speed and power qualities directed at maintenance of high level of motivation to occupations among the students - volleyball players; creation of the situation during carrying out the training, demanding high level of the self-checking from them.