Статья посвящена вопросам изучения особенностей функциональной подготовленности юных хоккеистов в процессе многолетней подготовки и их значению для профессионального отбора. На индивидуальной основе возрастных изменений наиболее приоритетных характеристик подготовленности спортсменов рассмотрена возможность формирования педагогических условий и воздействий с целью повышения эффективности тренировочного процесса. Разработаны оценочные нормативы физического и психофизиологического развития, работоспособности спортсменов, выявляющие сильные и слабые стороны функционального потенциала организма, что является обоснованием их применения в процессе построения индивидуальной модели хоккеиста высокого класса.
Article is devoted to the questions of studying of the features of functional readiness of the young hockey players in the course of long-term preparation and to their value for professional selection. Based on the individual age changes of the most prioritized characteristics of the athletes readiness the possibility for forming of the pedagogical conditions and impacts for the purpose of increase in efficiency of training process is considered. The estimated standards for the physical and psychophysiological development, efficiency of athletes, revealing the strong sides and weaknesses of the functional potential of organism have been developed and it is justification of their application in the course of the individual model building up for the high-class hockey player.