Рассмотрено влияние занятий в веревочных парках на показатели частоты сердечных сокращений и на скорость реакции школьников старших классов. Установлено, что прохождение веревочных препятствий оказывает функциональную нагрузку, соответствующее нагрузке средней аэробной мощности. Прохождение веревочных этапов оказывает стимулирующее влияние на функциональное состояние школьников, о чем свидетельствует повышение скорости сложной реакции. Занятия в веревочных парках могут применяться более широко в системе физического воспитания.
The influence of training in rope parks on parameters of heart rate and reaction rate high school students. A measurement of heart rate monitor using the continuous recording of heart rate "Polar" during the rope obstacles Park students. Also, the reaction rate was measured before and after passing obstacles rope park students on the program "Psychodiagnostics". In the study involved 42 student of 10th class of the Kharkiv school N140. Research conducted at the park Kharkov "S-Park." Found that the passage of rope barriers provides functional load, which corresponds to the average load of aerobic capacity. Heart rate during the obstacle is in the range 130-150 beats•min-1. Passing the rope stages has stimulating effect on the functional status of school children, as evidenced by the increasing speed of complex reactions. Classes in rope parks can be used more widely in the system of physical education.