Белых, С.И. Методологические основы применения личностно ориентированного подхода для обоснования системы непрофессионального физкультурного образования студентов университета = Methodological bases of the use personality oriented to approach for the ground of the system of amateurish athletic education of students of university / Белых С.И. // Физ. воспитание студентов. - 2012. - № 5. - С. 17-22. - Рез.: рус., англ., укр. - Библиогр.: с. 22 (9 назв.).
Рассмотрены методологические основы использования личностно ориентированного подхода. Раскрыто комплексное применение аксиологического, культурологического и личностно ориентированного подходов в успешном проведении реформ. Отмечено, что образовательный процесс по физической культуре при личностно ориентированном подходе предоставляет возможность каждому студенту реализовать себя в активном познании содержания учебной деятельности в своем учебном поведении, при этом студент опирается на свои способности, склонности, интересы, ценностные ориентации и субъектный опыт. Показаны направления педагогического проектирования личностно ориентированной системы непрофессионального физкультурного образования в условиях отдельного высшего учебного заведения.
Methodological bases of the use of the personality oriented approach are considered. Complex application of axiological, culturological and personality oriented approaches in the successful leadthrough of reforms is exposed. Opinion is studied 560 students about correlation of general and physical culture in personality and professional self-determination. It is set, what only 23,6 % acknowledge the presence of such connection, 53,4 % are categorically denied, 22 % - can not be determined with the position. It is marked that an educational process on a physical culture at the personality oriented approach gives possibility every student to realize itself in active cognition of maintenance of educational activity in the educational conduct. Thus a student leans against the capabilities, inclinations, interests, valued orientations and subject experience. Directions of the pedagogical planning of the personality oriented system of amateurish athletic education are rotined in the conditions of separate higher educational establishment.