В статье представлен инновационный метод диагностики компетенций и личностно-профессиональных качеств. Во многих сферах человеческой деятельности известен SWOT-анализ как метод диагностики социальных систем. В статье обобщен передовой опыт применения SWOT-анализа как метода диагностики, представлены особенности SWOT-анализа компетенций и личностно-профессиональных качеств как сложных динамичных систем, интегрирующих знания, умения, мотивы и личный опыт соответствующей деятельности; обосновано, что информационное поле их диагностики должно включать не четыре, а шесть составляющих. Методологические основы исследования: системный, метасистемный, квалиметрический, личностно ориентированный и компетентностный подходы. Методы исследований: анализ научно-методической литературы и передового педагогического опыта, методы квалиметрии, методы теории множеств и отношений, моделирование. Нормативная база исследования: Федеральный Закон "Об образовании" (2012), федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования (2014, 2015).
The article presented the modern method of the competencies and personally-professional abilities assessment. As well known, in many spheres of the human activity it is common to use SWOT-analysis as the social systems assessment method. In article we generalized the advanced experience of SWOT-analysis using as assessment method, reflecting the peculiarities of the competencies and personally-professional abilities SWOT-analysis, as complex dynamical systems, integrated the knowledge, skills, motives and personal experience of interrelated activity; we proved, that the informational area of their assessment must include six components, but not four components. The methodological foundations of the investigation are the system, mete-system, quality measurement, personal oriented and competence oriented approaches. The methods of investigation included the analysis of the scientific-methodical literature and advanced pedagogical experience, the methods of quality measurement, the methods of theory of sets and relations, modeling. The normative base of investigation: the Federal Law "About education" (2012), Federal state educational standards for higher school (2014, 2015).