Статья посвящена исследованию подготовки юных волейболистов. Рассматривается проблема повышения надежности с психологической точки зрения, на основе внедрения в практику подготовки юных волейболистов аутогенной тренировки, использование вербальных (словесных) психолого-педагогических средств гетерорегуляции, обеспечивающую повышение надежности психологической подготовки. Применение данных методических подходов оказало положительное влияние на психологическую подготовку юных волейболистов и позволило определить доступные для данной возрастной группы средства психолого-педагогического воздействия.
The article investigates the preparation of young volleyball players. The problem of improving the reliability from the psychological point of view is considered, based on the practical application of autogenous training for the preparation of the young volleyball players, the use of verbal (word) psycho-pedagogical tools of hetero-regulation providing the increased reliability of psychological preparation. Application of these methodological approaches had a positive impact on the psychological preparation of the young volleyball players and it allowed identifying the available for this age group means of psychological-pedagogical influence.