Статья раскрывает особенности развития синдрома эмоционального выгорания (СЭВ) у студентов направления "Физическая культура для лиц с отклонениями в состоянии здоровья (АФК)" ФГБОУ ВПО "ВЛГАФК" на всех этапах обучения в вузе. Проводя оценку данных можно отметить стабильное присутствие симптомов фазы "Резистенция" во всех учебных группах направления АФК. И если у студентов 1 и 4 курсов фаза находится в стадии формирования, то у групп 2 и 3 курса наблюдается практически сформированный синдром эмоционального выгорания. Вызывающий опасение факт выражается в неадекватном реагировании на внешние раздражители, в эмоционально-нравственной дезориентации, а также в искусственном облегчении и сокращении своих профессиональных (учебно-тренировочных) обязанностей. Также в статье предложены возможные пути и методы профилактики СЭВ у студентов.
The article reveals the peculiarities of development of syndrome of emotional burnout (SEB) among the students of the specialty "Physical training for people with deviations in health status (APE)" of Federal State Educational Establishment of Higher Professional Education Velikiye Luki State Academy of Physical Educational and Sport. Assessing the data it is possible to note the strong presence of symptoms phase "Resistant" in all educational groups. And if among the students of the 1st and 4th courses the phase is in the forming stage, the groups of the 2nd and 3rd courses demonstrate almost formed emotional burnout syndrome. Causing the fear fact is expressed in the inadequate response to the external stimuli, emotional-moral disorientation, and also in the artificial relief and reduction of the professional (educational and training) duties. Also the article suggests the possible ways and methods for preventing the emotional burnout among the students.