Статья посвящена деятельности Общероссийских спортивных федераций: дана основная экономическая характеристика данных организаций, представлены источники их дохода, подробно рассмотрены направления деятельности и основные задачи в рамках каждого из них. Представлены данные экспертного опроса, позволяющие выстроить модель процесса развития вида спорта, осуществляемого федерациями. На основании углубленного рассмотрения деятельности федераций выделены отличительные черты их маркетинга, учитывающие некоммерческую направленность, уставные цели и задачи, а также, особенности сферы функционирования.
The article is devoted to activities of The Russian National Sports Federations. The author gives its essential economic characteristics, analyzes the sources of their income and considers the directions of the activities and particular tasks at each of them. It offers the results of the expert poll that allows creating the model of the sports development process conducted by the federations. Based on the in-depth treatment of the federations' performance, the author distinguishes the special marketing aspects, taking into account the non-profit nature of these organizations, their statute purposes and standing rules. This article lays the foundation for further researches in the sports science.