Представлена разработанная автором модель исследования уровня факторов риска формирования и развития информационной зависимости младших подростков 10 -12 лет, а также результаты данного исследования, отражающие реальное состояние проблемы на сегодняшний день. Выявлено, что отсутствие в системе преподавания направленности на профилактику информационной зависимости ведет к неготовности учащихся достичь целей обучения - формирования здоровой, всесторонне развитой личности. Таким образом, профилактика информационной зависимости школьников должна стать неотъемлемой составляющей обучения младших подростков.
The author developed a model study of the level of risk factors of formation and development of information depending younger teenagers 10 to 12 years, as well as the results of this study, reflecting the real state of the problem to date. It is revealed that absence in system of teaching of an orientation on prevention of information dependence conducts to unavailability of pupils to achieve the training objectives - formations of the healthy, comprehensively developed personality. Thus, prevention of information dependence of school students has to become the integral component of training of younger teenagers.