Сошкин, П.А. Факторы, определяющие необходимость овладения педагогической деятельностью офицерами - будущими преподавателями военно-учебных заведений = Factors defining the need in mastering the pedagogical activity by officers - future teachers of military schools // Учен. зап. ун-та им. П.Ф. Лесгафта. - 2013. - № 4 (98). - С. 143-146. - Библиогр. (11 назв.).
В статье представлены результаты исследований автора по выявлению факторов, определяющих необходимость овладения педагогической деятельностью офицерами - будущими преподавателями военно-учебных заведений. По мнению автора исследования, этими факторами являются: отсутствие базового педагогического образования; недостаточный уровень развития навыков педагогической деятельности; низкая мотивация к педагогической деятельности в военно-учебных заведениях. Кроме того, к числу важных факторов соискатель относит недостаточный уровень знаний в области военной педагогики и психологии; отсутствие позитивных установок у офицеров на педагогическую деятельность; недостаточный уровень развития личностных качеств у офицеров, необходимых для педагогической деятельности в вузе. Также сюда относятся: не понимание смысла ценностей педагогической деятельности офицерами; недостаточный уровень активности офицеров при овладении навыками педагогической деятельности.
Results of researches of the author on identification of the factors defining the need in mastering the pedagogical activity by officers are presented in the article - future teachers of military schools. According to the author of research, these factors are: lack of basic pedagogical education; insufficient level of development of skills of pedagogical activity; low motivation to pedagogical activity in military schools. Besides, the competitor carries insufficient level of knowledge to a number of important factors in the field of military pedagogics and psychology; lack of positive sets at officers to the pedagogical activity; insufficient level of development of personal qualities at the officers necessary for pedagogical activity in higher education institution. Also the following is included here: misunderstanding of sense of values of pedagogical activity by officers; insufficient level of activity of officers mastering the skills of pedagogical activity.