Совершенствование системы физического воспитания, развитие ее теоретических и методических основ, организационных форм и средств физического воспитания ориентируясь на создание методологической базы реализации подготовки социально востребованной личности. В статье рассматриваются вопросы психолого-педагогического обоснования общедидактических и специфических принципы использования средств этнологической физической культуры в процессе физического воспитания этнофоров. Реализация принципов трансформации этнопедагогического наследия в сфере физической культуры окажет положительное воздействие на уровень обученности этнофора, развитие его сущностных сил: профессионального сознания, интеллекта и нравственности.
Improvement of the system of physical education, the development of its theoretical and methodological foundations of organizational forms and physical education means, focusing on the creation of the methodological framework for the preparation of the socially requested individual. The article examines the psychological and pedagogical issues of the justification of the general didactic and specific principles of the ethnological physical culture application in the process of physical training of the ethnophors. Implementation of the principles of transformation of the ethnopedagogical heritage in the physical culture sphere will have a positive impact on the learning level of the ethnophor, the development of his essential powers: professional consciousness, intellect and morality.