Стародубцев, М.П. Педагогические условия, необходимые для эффективного формирования профессиональной готовности у сотрудников органов внутренних дел к выполнению служебных обязанностей = Pedagogical conditions necessary for effective formation of professional readiness at employees of law-enforcement bodies to performance of official duties / Стародубцев М.П., Плаксин А.А. // Учен. зап. ун-та им. П.Ф. Лесгафта. - 2012. - № 4 (86). - С. 153-156. - Библиогр. (2 назв.).
В работе представлены результаты проведенного исследования по выявлению педагогических условий, необходимых для эффективного формирования профессиональной готовности у сотрудника органов внутренних дел к выполнению служебных обязанностей. К ним, авторы продолжая исследования Н.Н. Северина, относят: создание обстановки на занятиях для повышения уровня познавательной активности (ранговый показатель; насыщенность процесса профессиональной подготовки сотрудников ОВД активными формами и методами обучения; применение комплексных упражнений для развития навыков задержания преступников и правонарушителей; создание в ходе занятий благоприятной атмосферы для самосовершенствования сотрудников ОВД; формирование установки на профессиональное саморазвитие сотрудников ОВД; выработка объективных критериев оценки уровня профессиональной готовности; применение педагогических методов в ходе занятий для развития смелости, решительности, упорства и других морально-волевых качеств; оказание помощи сотрудникам ОВД в их профессиональном становлении; формирование толерантности. Экспериментально доказана высокая эффективность выявленных педагогических условий, необходимых для эффективного формирования профессиональной готовности у сотрудника органов внутренних дел к выполнению служебных обязанностей.
The work presents the results of the carried-out research on identification of the pedagogical conditions necessary for effective formation of professional readiness at employees of law-enforcement bodies to performance of official duties. The authors include in them, following N.N. Severin's researches: situation creation for increase of level of cognitive activity at lessons; saturation of process of vocational training of staff of department of internal affairs with active forms and training methods; application of complex exercises for development of skills for detention of criminals and offenders; creation of the favorable atmosphere during occupations for self-improvement of staff of department of internal affairs; formation of settings on professional self-development of staff of department of internal affairs; development of objective criteria for assessment of level of professional readiness; application of pedagogical methods during occupations for development of courage, determination, persistence and other moral and strong-willed qualities; assistance to the staff of department of internal affairs in their professional formation; formation of tolerance. High efficiency of the revealed pedagogical conditions necessary for effective formation of professional readiness among the the employees of law-enforcement bodies to performance of official duties has been experimentally proved.