Автор статьи отмечает, что в настоящее у офицеров недостаточная ориентация на педагогическую деятельность. Это негативно сказывается на качестве образовательного процесса в вузах Вооруженных Сил Российской Федерации. В лучшую сторону автор отмечает вузы ВМФ. Несколько хуже обстоят дела в вузах ВВС. Это, видимо, связано с желанием офицеров летного состава не преподавать в вузах, а осуществлять летную практику. При этом установлено, что основными показателями ориентации офицеров на педагогическую деятельность являются: общая оценка желания осуществлять педагогическую деятельность, оценка интереса к педагогической деятельности, самооценка способности офицеров стать педагогом, желание стать отличным военным педагогом.
The author of article notes that at the present the officers have insufficient orientation on the pedagogical activity. It negatively affects the quality of the educational process at the universities of the Armed Forces of Russia. Still in a pedagogical science, the effective model of formation of base values of pedagogical activity among the officers is not developed. Meanwhile, this model should be directed on the solution of the general tasks (educational), and private tasks of formation of base values of pedagogical activity at officers. Conceptual approaches to the solution of tasks on formation of base values of pedagogical activity at officers were realized in three interconnected directions. These ways were directed on formation of knowledge of pedagogical activity; on motivation to education for pedagogical activity based on knowledge of it; on transformation of knowledge in belief and behavior of the officers necessary for pedagogical activity. The specified approaches allowed creating favorable conditions for realization of the objectives on the basis of the corresponding pedagogical influence.