Библиографическая карточка
Библиографическая карточка |< Первая   < Предыдущая   Список   Запись   Следующая >   Последняя >|   На главную


    Динамика показателей физического развития и физической подготовленности студентов 1 - 2 курсов медицинского вуза под воздействием занятий физической культурой с преимущественным использованием аштанги-йоги = Dynamics of indicators of physical development and physical preparedness of 1 - 2 course students of Medical Universities under the influence of physical training with the predominant use of Ashtanga Yoga / А.П. Анищенко [и др.]
    // Физ. культура, спорт - наука и практика. - 2016. - № 4. - С. 61-66. - Рез.: рус., англ. - Библиогр.: с. 64-65 (13 назв.).

URL HTTP://journal.kgufkst.ru/file/?iblock_id=18&id=26212

    -- 1. Физическое воспитание - Физическая подготовленность - Студенты - Образование высшее профессиональное - Вуз медицинский - Занятия физической культурой - ГТО - Нормы ГТО. 2. Аштанга-йога - Физическое развитие - Влияние на организм. 3. Методика исследования - Антропометрия - Биоимпедансометрия - Таблица - Динамика показателей. 4. Students. 5. Physical education. 6. #Medical school. 7. #Obesity. 8. #Prevention. 9. #Ashtanga Yoga. 10. #Bioimpedance analysis. 11. #Anthropometry.

    УДК 796.078                 ГРНТИ 77.03.13
                                ГРНТИ 77.29.61

    Цель исследования - установить особенности динамики показателей физического развития и физической подготовленности у студентов медицинского вуза после занятий физической культурой, основанных на принципах аштанги-йоги. Приведены антропометрическое исследование, биоимпедансный анализ, оценка физической подготовленности по выполнению нормативов ГТО. Вывод: предлагаемая методика занятий физической культуры может быть рекомендована для широкого использования в вузах.

    Physical inactivity is a common risk factor of chronic non-communicable diseases development. It is considered as a predictor of cardiovascular, oncological, broncho-pulmonary, endocrine and other diseases. In modern literature the attention is paid to the connection of low physical activity and obesity. Obesity, in its turn, is an independent predictor of non-communicable diseases. The purpose of this study is to analyze anthropometric and physical development of Medical University students. 206 students without limitation to physical training from 1-2 courses of the Moscow State Medical and Dental University were examined, starting age 17,5 ± 1,5 years, among which 133 girls and 73 boys. The work was divided into two stages (starting and end point). Anthropometric study, bioimpedance analysis, assessment of physical preparedness for the implementation of the RLD standards were conducted. Education for students of the second course of study was according to the standard teaching physical education method (group 1) and to modified, developed by ourselves on the basis of Ashtanga Yoga (group 2). In both training methods there are significant differences in the level of physical development of boys and girls. Both methods improve the assessment of physical preparedness for the RLD complex. However, the modified method contributes more to the increase of the activity of bone muscle mass and the decrease of body fat. Wherein mass index increase in both groups is shown. Thus, the modified method of doing physical exercises can be used for prevention of students' development of overweight. This gives reason to recommended the developed methodology for its wider use in universities.


Новый запрос


Вы можете оформить заявку на электронную доставку данного материала
или запросить условия по электронной почте:
sportlib@umail.ru