Для обеспечения высокого уровня технико-тактической подготовленности юных футболистов назрела необходимость исследования их личностных особенностей, обеспечивающих эффективность и надежность выступлений в соревнованиях. Поэтому комплексное психолого-педагогическое исследование особенностей личности спортсмена-подростка представляется важной предпосылкой повышения эффективности педагогической деятельности тренера, работающего с юными спортсменами.
The purpose of this study was to perform the complex psychological pedagogical analysis of the teenager-athlete's personality peculiarities. Young football players 14-15 years of age /n=62/ acted as subjects. The results of the research had allowed to conclude that the efficiency and reliability of the competitive activity in young football players are determined by the next most sufficient factors: - in the motivation-volition: the competitive motivation, the self-regulation, volition self-control, resolution; - in emotional area: the emotional stability, the interference-killing feature, the anxiety; - in the communication area: the high personal status in sports and informal fields of dealings; - and some properties of the athlete's nervous system.